Херсонська обласна організація Комітету виборців України у коаліції із Причорноморським центром політичних та соціальних досліджень та Молодіжним центром регіонального розвитку за допомоги Херсонської мережі Громадянської Асамблеї України здійснила спостереження за ходом виборчої кампанії та днем голосування у Херсонській області. 

В усіх п’яти виборчих округах Херсонської області були зареєстровані 159 офіційних спостерігачів Комітету виборців України.

Спостереження здійснювалося в кілька етапів із застосуванням різноманітних методів спостереження. В день голосування спостереження здійснювалося мобільними групами. 

«Ми повинні розрізняти чотири головні етапи виборчої кампанії: період передвиборчої агітації, утворення виборчих комісій та їхня робота, проведення голосування, підрахунок голосів та встановлення результатів голосування в окружних виборчих комісій. 

Кожен етап мав свої особливості. З найбільшими системними порушеннями відбувся етап передвиборчої агітації, які вплинули на волевиявлення виборців», – зазаначив голова ХОО КВУ Дементій Бєлий

Найголовнішими порушеннями виборчого законодавства цього етапу були застосування адміністративного ресурсу під час проведення передвиборної агітації та непрямий підкуп виборців. 

Значні маніпуляції спостерігалися під час формування виборчих комісій. Вони були пов’язані із прогалинами у виборчому законодавстві. Результатом стало порушення політичного балансу на користь партії влади. На етапі дня голосування та підрахунку голосів, на думку спостерігачів, монополія однієї політичної сили не зіграла своєї ролі. 

В Херсонській області відбулися шість різних виборчих кампаній, які різняться між собою рівнем  прозорості, демократичності, дотримання законності (вибори за партійними списками та п’ять мажоритарних кампаній). 

Вибори за партійними списками в Херсонській області відбулися в конкурентній боротьбі, із значним втручанням представників влади на користь Партії Регіонів, що є грубим порушенням принципів виборчого законодавства. Але всупереч такому втручанню стало значне збільшення голосуючих за представників невладних партій.  

Виборчі кампанії по мажоритарним округам різнилися як рівнем втручання органів влади на користь Партії Регіонів, так і кількістю порушень, у тому числі кількістю фактів непрямого підкупу, «чорного піару», фактів насильства. Найбільший рівень порушень із застосуванням адміністративного ресурсу спостерігався в сільських виборчих округах. 

Адміністративний ресурс виключно застосувався на користь провладних кандидатів. 

Й, якщо брутальне втручання адміністративного ресурсу в Цюрупинському виборчому окрузі № 186 викликало спротив, результатом якого став програш провладного кандидата, то в Новокаховському № 184 та Каховському № 185 виборчому округах вручання адміністративного ресурсу на етапі підвезення виборців до приміщень для голосування та організації голосування на дому, могли вплинути на остаточні результати голосування. 

Однак, зазначимо, що спостерігачі від кандидатів у народні депутати подавали лише поодинокі скарги під час дня голосування. Це може свідчити лише про низький рівень підготовки суб’єктів виборчого процесу. 

Представники КВУ в цих округах зафіксували надзвичайно високу кількість голосуючих на дому в цих округах. В Новокаховському окрузі  голосувало 5114 виборців або 5,4% від тих, хто взяв участь у голосуванні. В Каховському окрузі – 4504 або 4,8%.

 В день голосування спостерігачі КВУ не зафіксували значних порушень. Всі проблеми, що були зафіксовані, пов’язані із низьким рівнем підготовки членів дільничних виборчих комісій. 

Якість списків виборців була значно покращена у порівнянні із минулими виборами, але  на кожній дільниці були виборці, які не змогли проголосувати. Це – кілька тисяч виборців, які не змогли проголосувати. 

Правоохоронці спрацювали в день голосування спокійно та професійно.

Під час підрахунку голосів ми фіксували порушення процедур, але причина цих порушень – надто складні процедури підрахунку голосів. Потрібно кардинально змінювати закон про вибори.

Вибори засвідчили доволі неприємний висновок – незважаючи на те що в області постійно збільшується кількість кваліфікованих членів комісій, загальний рівень комісій, як ОВК так і ДВК залишається далеким від бажаного. 

Наш моніторинг роботи ДВК ще 26, 27 та 28 жовтня показали, члени ДВК не тільки не знають закон, але й не збираються ним керуватись. Вони спираються або на власний досвід, або на вказівки ОВК, які не завжди відповідали нормам закону. Все це можна було побачити і в день голосування, коли комісії часто порушували норми закону, при чому робили це не свідомо. Але треба при цьому зазначити, що закон  дійсно складний і важко дотримуватись всіх нюансів його процедур.

Велика проблема, яку треба вирішувати – організація окружними комісіями прийому виборчої документації після підрахунку голосів. Великі черги, тіснява та штовханина в приміщеннях будівель ОВК, знепритомлення виснажених членів комісій, сутички та лайки між ними, це погано вже само по собі.  Але крім того, це умови для фальсифікацій. До речі, на нашу думку, на цих виборах було дуже багато «уточнених» протоколів. На жаль ми не можемо зробити висновок – це прояв фальсифікацій, чи не готовність членів комісій.


Можливо буде цікаво:

Лариса Ившина
ljn6317@gmail.com
Украинская журналистка и общественный деятель, главный редактор газеты ПостФактум.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *